Når du skal vælge en lakforsegling vil du – som jeg – gerne have den bedste.
Derfor har bilpleje-guide lavet en guide til lakforsegling, og du får nedenfor et kort uddrag af den samlede proces.
Hvad er lakforsegling – og hvorfor?
Lakforsegling handler om at lægge et lag beskyttelse oven på en ren bil, således at den oprindelige lak er velbeskyttet mod udefrakommende elementer.
Lakforseglingen er en god idé da selve forseglingen er ekstrem billig, og væsentligt billigere end hvis der skulle opstå skader på lakken, og du skal ud i en omlakering af lakken for at få den til at stå flot.
Hvad består lakken af?
Den oprindelige lak du har består (forsimplet set) af en base, selve farven og en klarlak ovenpå.
Når du lægger en lakbeskyttelse på, så er det klarlakken som du beskytter, og det er vigtigt, da klarlakken beskytter farven, der ligger nedenunder!
Processen inden lakforsegling – det vigtigste!
Det vigtigste inden du skal give din bil en lakforsegling er at den er rengjort helt i bund.
Det skal du IKKE gøre med en skuresvamp og hårdt pres på lakken!
I stedet skal du bruge dedikeret midler til at få renset lakken i bund.
Typisk vil det være at fjerne flyverust, tjære og restnedfald med claybar.
Det vil være en fordel at du samtidig polerer den – hvis du vil have den fri for ridser, men det er ikke nødvendigt i forhold til at få lagt en god lakbeskyttelse.
Du gør det at du:
- Vasker hele bilen
- Fjerner flyverust med flyverustfjerner og skyller af
- Fjerner tjære med tjærefjerner og skyller af
- Clayer bilen med claybar og skyller af / afslutter med en lakprep
Herefter kan du komme din ønskede lakbeskyttelse på.
Midler til lakforsegling
Der findes flere forskellige lakforseglere.
Det kan f.eks. være:
- Voks
- Spray coating
- Keramisk Coating
Voks er nok det mest alment kendte. Det giver typisk en høj glans og dybde til lakken og er relativt nemt at påføre. Ulempen er begrænset holdbarhed på typisk 1-12 måneder.
Spray coatingen er typisk meget nem at påføre – i form af at du sprayer lidt på din bils lak og derefter blot spuler det af bilen. Herved får du en beskyttelse, der typisk holder i 1-6 måneder. Du får lidt ekstra glans og stor vand/smudsafvisende effekt, således at du nemmere kan vedligeholde bilen efterfølgende.
En keramisk coating er den ultimative beskyttelse af din bil og et professionelt produkt kan faktisk fås for under 400 kroner! Påførslen er noget sværere, da det skal lægges så jævnt som muligt og der er nogle tidsintervaller, der skal overholdes for at det ”ikke går galt”.